Zdrowe odtrącenie i niezdrowe unikanie

Udostępnij:

ZDROWE ODTRĄCENIE I NIEZDROWE UNIKANIE: STYLE KOMUNIKACJI W RODZINIE

Kiedy pracujemy z rodzinami dotkniętymi zaburzeniem używania substancji, upewniamy się, że w naszych sesjach poruszamy temat komunikacji. Chociaż istnieje wiele różnych stylów komunikacji, istnieją zdrowe i niezdrowe sposoby komunikowania się w czasach przewlekłego stresu. Jeśli chodzi o zaburzenia związane z używaniem substancji, Twój bliski, który cierpi na tę chorobę może być w stanie całkowitego wstrząsu psychicznego. Jeśli twoja rodzina i bliscy mu ludzie doświadczali tego typu zachowań przez lata, ty i twoja rodzina możecie być poważnie dotknięci stanem psychicznym, jak również. Poznanie różnicy między zdrowym dystansowaniem się a niezdrowym unikaniem pomoże poprawić relacje i jakość komunikacji między członkami Twojej rodziny w systemie, na który wciąż ma wpływ zaburzenie związane z używaniem substancji.

KOMUNIKACJA W RODZINIE

Twoje ciało składa się z niewiarygodnie złożonego systemu sieci, które zostały zaprojektowane, aby pomóc utrzymać Cię przy życiu. Zwrócenie uwagi na to, jak bardzo ten system jest obciążony, będzie czynnikiem decydującym, jeśli chodzi o radzenie sobie z sytuacjami intensywnymi emocjonalnie. Niestety, twoja kora czołowa - która jest odpowiedzialna za impulsywność i podejmowanie decyzji - jest zasadniczo w rozsypce (tak jak u osoby uzależnionej). W przypadku osoby uzależnionej, twój mózg zaczyna myśleć, że nie może przetrwać bez substancji. Dla członków rodziny może to powodować niezdrowe zachowania i wzorce myślowe.

Dlatego właśnie nazywamy uzależnienie chorobą rodzinną. Radzenie sobie z wątpliwościami dotyczącymi własnego zachowania lub zachowania bliskiej osoby może być trudne, zwłaszcza gdy jesteś blisko i emocjonalnie związany z osobami z twojego otoczenia lub z osobą uzależnioną. Jednak nauka zdrowej komunikacji może pomóc w naprawieniu relacji między członkami rodziny.

W naszym ostatnim artykule [hiperłącze do bloga "jak rozmawiać z osobą dotkniętą zaburzeniem używania substancji"] omówiliśmy, jak ważne jest, aby pozostać w zakresie 1-5 emocjonalnym, aby uniknąć eskalacji i konfliktu w dyskusji. Ta deeskalacja może pomóc uniknąć wywoływania reakcji obronnej u danej osoby; jest to ważne, ponieważ intensywne emocjonalnie konfrontacje mogą prowadzić do niezdrowych zachowań unikowych, takich jak złość, kamienowanie i obwinianie. Tak jak sama nazwa wskazuje, zachowania te prowadzą do unikania problemu. Zachowanie spokoju podczas zwracania się do bliskiej osoby, która odmawia pomocy lub rozmawiania z bliską osobą, która jest pod wpływem, może sprawić, że rozmowa będzie owocna lub zakończy się trzaśnięciem drzwiami. W zależności od tego, jak zareagujesz, doprowadzi cię to albo do zdrowego dystansu, albo do niezdrowego unikania.

Wniosek jest taki: zdecydowanie sugerujemy, aby nie "upijać się" emocjami. Może to prowadzić do pożałowania wypowiedzianych słów, nadszarpniętego zaufania, urazy i przyszłych przeprosin. Przypominaj sobie i swoim bliskim, aby oddychać i zawsze pamiętaj, że uzależnienie jest chorobą rodzinną, która dotyka wszystkich zaangażowanych.

ODWRÓCENIE VS. UNIKANIE

Jak wygląda zdrowe odtrącenie i niezdrowe unikanie? Są to dwie różne koncepcje, które mogą wyglądać podobnie. Unikanie - znane również jako kamienowanie - to nieprzystosowawczy wzorzec komunikacji, który jest synonimem zimnego ramienia. Niezdrowe unikanie ma miejsce wtedy, gdy unikasz czegoś bez końca... tak jakby to się w ogóle nie wydarzyło. Może to być ważna rozmowa, niewypowiedziane przeprosiny lub interwencja, która jeszcze się nie wydarzyła. Oznacza to, że nikt nie mówi o swoich prawdziwych uczuciach związanych z uzależnieniem lub sytuacją, co w wygodny sposób trzyma prawdę z dala od sytuacji. Prawda może być niewygodna. Z drugiej strony, zdrowe oderwanie oznacza w istocie emocjonalne uwolnienie się od osoby lub sytuacji bez ignorowania ich lub unikania. Czuć zły lub denerwować się o sytuacji zrobi mało zmieniać osobę lub sytuację w pytaniu. Nie oznacza to, że musisz mniej kochać kogokolwiek w swojej rodzinie - w gruncie rzeczy oderwanie jest radykalną akceptacją myśli, że nigdy nie możesz w pełni kontrolować innej osoby lub jej działań.

JAK WYGLĄDA UNIKANIE? (I JAK GO UNIKAĆ)

Niezdrowe unikanie wygląda jak niewygodne i ciche śniadania rodzinne (albo w ogóle ich brak). Z niezdrowym unikaniem mamy do czynienia wtedy, gdy wszyscy patrzą
na swoje telefony i nie rozmawiają ze sobą - mimo że w pomieszczeniu panuje atmosfera napięcia.

Na przykład, twoja rodzina może być w środku kłótni, w której nie mówi się nic produktywnego. Być może rodzina próbuje zdecydować, jak postępować z bliską osobą, która jest w stanie aktywnego uzależnienia. Jedna osoba może za dużo krzyczeć, jedna osoba może próbować zdominować rozmowę, a inny członek rodziny może grać na zwłokę. Kiedy emocje sięgają zenitu, lepiej jest poruszyć ten sam temat następnego dnia, kiedy wszyscy zainteresowani ochłoną. Ktokolwiek powiedział "nie kładź się do łóżka zły", pomylił się. Idź do łóżka zły, nie wybuchaj, i nie próbuj zostać do późna, aby "rozgryźć" sytuację. Nie unikasz tematu - odkładasz go na następny dzień.

 

Prześpij się i spróbuj rozwiązać problem zablokowanej rozmowy rano, kiedy będziesz wypoczęty i wszyscy będą spokojni/trzeźwi.
Zdaj sobie sprawę, że ten temat - uzależnienie, zaburzenia podwójnej diagnozy i szkody interpersonalne - może być zbyt intensywny dla kogoś nieaktywnego w
uzależnieniu. Jeśli możesz stwierdzić, że rozmowa nie jest produktywna, zrób sobie przerwę. Zdobądź się na rozsądek. Następna rozmowa musi dotyczyć stwierdzeń typu "ja", a nie "ty", np: "Muszę zrobić sobie przerwę. Muszę zrobić sobie przerwę od tej rozmowy. Możemy wrócić do tego później". A nie: "jesteś powodem, dla którego _____ się dzieje".
 

Problem z kamiennymi zaporami i ludźmi, którzy wykazują zachowania unikające, polega na tym, że prawdopodobnie nie wierzą, że wrócisz, aby kontynuować rozmowę. Dlatego tak ważne jest zdrowe oderwanie się od rzeczywistości. Przełamuje ono oczekiwania i może budować zaufanie. Powiedz swojemu członkowi rodziny, że chodzi o budowanie zaufania i podkreśl, że temat jest ważny. Wróć do niego później, jeśli stanie się zbyt emocjonalnie intensywny. Nie zadziała to jednak, jeśli powiesz "nie możemy o tym rozmawiać, ponieważ TY jesteś nieczuły/złośliwy (itp.)".
Stwierdzenia typu "Ty" obarczają winą - nieumyślnie lub nie - drugą osobę, dlatego najlepiej jest unikać języka oskarżeń. Trzymaj się stwierdzeń typu "ja" i odpowiadaj z miłością i życzliwością, aby uniknąć kamienowania. Więc, co byłoby przeciwieństwem niezdrowych i unikających zachowań, takich jak zwodzenie?
 

ZDROWE ODERWANIE SIĘ

Zdrowe oderwanie oznacza wycofanie się z sytuacji. Oznacza próbę rozwiązania większego problemu - którym będzie załamanie w sposobie komunikowania się twojej rodziny - zamiast udowadniać, że masz rację. Trudno jest nie brać spraw osobiście, ale musisz zrozumieć, że mózgi twojej rodziny są w trybie przetrwania, tak samo jak mózg uzależnionego. Zawsze zastanawiasz się, gdzie jest uzależniony, nieodebrane połączenia telefoniczne i nieprzespane noce stworzyły niebezpieczne środowisko psychiczne dla rodziny, a zdrowe oderwanie się jest jednym ze sposobów, że rodziny mogą zacząć naprawiać szkody, że zaburzenia używania substancji powoduje całkowicie jest zazwyczaj pierwszą reakcją danej osoby.

Unikanie może wykrzywić naszą perspektywę, otworzyć nas na zranienie i może umieścić nas w ciągłym stan niepokoju. Dystans jest potrzebny, gdy mamy do czynienia z osobą, która ma zaburzenia związane z używaniem substancji spokój umysłu. Osoba uzależniona często doświadcza anhedonii (uczucia niemożności odczuwania przyjemności) podczas aktywnego uzależnienia, Zwłaszcza, gdy po raz pierwszy trzeźwieje. To samo może przytrafić się członkom rodziny, którzy są świadkami uzależnienia u osoby, która mieszkającej w tym samym domu. Na przykład, zmniejsza się intymność między małżonkami, gdy ich własne dziecko przebywa poza domem do późna i wykazuje objawy zaburzeń związanych z używaniem substancji. Oznacza to mniej randek, mniej intymności i więcej stresu dla wszystkich zainteresowanych. Uzależnienie jest zaburzeniem rodzinnym zaburzeniem rodzinnym, dlatego też skupiamy się na rodzinie, kiedy przychodzi do nas nowy klient. starając się jak najlepiej stawić czoła tym problemom, jednocześnie pozwalając sobie na rezygnację z rezultatów. Nigdy nie można naprawdę kontrolować tego, co robi inna osoba - zwłaszcza zwłaszcza ktoś, kto jest uzależniony od substancji. Najbezpieczniej jest zawsze wychodzić z miejsca miłości i zrozumienia, jednocześnie stawiając zdrowych granic i wytycznych.

Więc co tak naprawdę musimy zrobić, kiedy uczymy się odrywać? Chęć kontrolowania okoliczności zdarzenia lub uniknięcia sytuacji. Jeśli ktoś z Twoich bliskich jest uzależniony, ważne jest, aby kontynuować robienie zdrowych rzeczy w swoim życiu, które przynoszą Ci ukojenie i spokój.Zdrowe unikanie oznacza nie zajmowanie się doświadczeniami i rozmowami, które miały miejsce w przeszłości.

ZDROWE ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z ODERWANIEM SIĘ OD RZECZYWISTOŚCI

Po raz kolejny uświadom sobie, że każdy wynik oparty na innych ludziach jest zawsze poza twoją kontrolą, bez względu na to, jak doskonały wydaje się plan
. Uczy się jak odłączać się. To może być cokolwiek od oglądania filmu i praktykowania jogi, do chodzenia po plaży lub spacerów na łonie
natury. Daj sobie pozwolenie na robienie tych rzeczy. Istnieje różnica między egoizmem a troską o siebie; rozpoznanie tej różnicy może
pomóc ci zachować stabilność w chwilach emocjonalnego napięcia.
 

Jeżeli ty jesteś sprawnie rozpoznawać emocjonalną intensywność i używać "ja" oświadczenia prowadzić rozmowy, wiele twój podstawowi związki problemymay
rozpuszczać. Rzuca w niektóre zdrowych coping strategiach dla dobrego środka i ty będziesz pewny ćwiczyć detachment, raczej niż unhealthy
i unikający zachowania. Na okazjach, jakkolwiek, ty no będziesz sprawnie opuszczać pokój, gdy osoba ty jesteś twarzą w twarz z no
chce kończyć rozmowę. Co więc można zrobić?

 

Możesz wykorzystać coś, co nazywa się DBT (dialektyczna terapia behawioralna) do deeskalacji. Jest to coś, o czym uczymy każdą rodzinę, która
przechodzi przez nasze drzwi. Oto jedna z technik DBT, na przykład: gdybyś zatrzymał się i wymienił 5 rzeczy w pokoju... krzesło,
psa, jabłko, ołówek i stół, przekonałbyś się, że może to pomóc w psychicznej deeskalacji, jeśli doświadczasz intensywnych uczuć
gniewu lub strachu (takich jak drżenie, "czerwienienie się", rumienienie się i przyspieszone bicie serca). Metody terapii DBT są
wykorzystywane w Instytucie Blancharda ze względu na ich skuteczność w leczeniu zaburzeń o podwójnej diagnozie.


 

Jest to szczególnie ważne, gdy mamy do czynienia z klientami, którzy są na wczesnym etapie zdrowienia, ponieważ ich kora czołowa wciąż odzyskuje sprawność po miesiącach
(lub latach) uszkodzeń spowodowanych używaniem substancji i alkoholu. Jest to jeszcze ważniejsze, gdy rozmawiamy z rodzinami, ponieważ musimy naprawićentire
system rodzinny, a nie tylko osoba dotknięta zaburzeniami używania substancji. Nie miałoby sensu doprowadzenie klienta do zdrowia, a następnie zwrócenie
go do dysfunkcyjnego gospodarstwa domowego. Wyzdrowienie z zaburzeń związanych z używaniem substancji musi być wysiłkiem grupowym.

 

Rzeczą do zapamiętania jest to: nie jesteś w kontroli czyichś emocji lub zachowań. Z tym, że nie ma sposobu, aby
wiedzieć, jak ktoś inny będzie interpretować swoje zachowania lub oświadczenia. Nie mamy kontroli nad tym, jak ktoś zareaguje na
to, co mówimy.
 

Gdy zaczynamy działać z miejsca miłości, raczej niż pożądania i strachu, możemy osiągnąć znacznie więcej. Tak trudne, jak to jest oderwać się i ustawić
granice, jest to jedna z najzdrowszych rzeczy, że rodziny mogą zrobić, aby naprawić szkody wyrządzone przez chorobę uzależnienia. Zdrowe odtrącenie
wygląda tak: "Kocham cię i chcę, żebyś wyzdrowiał, ale nie mogę cię dalej wspierać, jeśli używasz narkotyków w tym domu.
Martwimy się i chcemy dla ciebie jak najlepiej". Jasne granice są niezbędne do zdrowego oderwania się od rzeczywistości.