Za liczbami: Każdego dnia 2 000 starszych osób trafia na ostry dyżur z powodu zażywania narkotyków

Udostępnij:

Według danych DAWN (Drug Abuse Warning Network) w 2011 roku osoby dorosłe w wieku 65 lat i starsze odwiedziły ponad 750 000 izb przyjęć w związku z zażywaniem narkotyków - to ponad 2000 wizyt dziennie. Większość z tych wizyt dotyczyła niepożądanych reakcji na legalnie przepisane leki lub przypadkowego spożycia leków, jednak ponad 105 000 wizyt na ostrym dyżurze związanych z narkotykami dotyczyło spożywania alkoholu z lekami lub innymi substancjami, niemedycznego stosowania leków lub zażywania nielegalnych narkotyków. Dane surowe ujawniają, że starsi dorośli w alarmującym tempie potrzebują pomocy w nagłych wypadkach z powodu przepisywanych im leków.

Prawda jest taka, że większość lekarzy albo nie rozumie, albo nie jest dobrze przeszkolona w zakresie niebezpieczeństw związanych z interakcjami leków u osób starszych, zwłaszcza gdy w grę wchodzi wiele środków zmieniających nastrój. Gdy pracownicy służby zdrowia zajmują się leczeniem objawów, a nie szukaniem przyczyny, może dojść do śmiertelnych konsekwencji. Skutki uboczne i powikłania związane z przyjmowaniem pierwotnego leku mogą być przyczyną przepisywania dodatkowych recept w celu przeciwdziałania tym skutkom ubocznym i powikłaniom.

Na przykład, jeśli komuś przepisano opioidy lub benzodiazepiny, łatwiej ulega zmęczeniu. Doświadcza wtedy pewnej formy odstawienia między dawkami, kiedy to nie czuje się dobrze i brakuje jej energii. Lekarz może wówczas przepisać środek pobudzający, aby zmniejszyć zmęczenie. Po pewnym czasie staje się to śmiertelnie niebezpiecznym koktajlem leków.

Interakcje leków są zbyt częste

Niekorzystne interakcje pomiędzy wieloma lekami stanowią poważny problem u starszych pacjentów. Łączenie leków w ten sposób jest niezdrowe i nie leczy podstawowych problemów zdrowotnych pacjenta. Osoby starsze mają zazwyczaj wiele schorzeń współistniejących - takich jak choroby serca czy płuc - i łączenie tych leków może mieć negatywny wpływ na pacjentów z punktu widzenia układu sercowo-naczyniowego. Na przykład stosowanie leków pobudzających przy niskim poziomie energii spowodowanym zażywaniem opioidów może narazić starszego pacjenta na ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowo-naczyniowych.

Również leki nie uzależniające mogą powodować inne interakcje. Beta-blokery są doskonałym lekiem dla pacjentów z chorobami serca, ale mają tendencję do wywoływania senności, zwłaszcza z wiekiem. Jeśli połączymy beta-blokery z lekami opioidowymi lub benzodiazepinami, nagle osoba taka staje się tak senna, że grozi jej upadek. Upadki są niezwykle niebezpieczne dla osób starszych, ponieważ złamanie kości może oznaczać wyrok śmierci.

Nadużywanie leków i uzależnienia wśród osób starszych stanowią większy problem niż większość ludzi zdaje sobie sprawę.

Około połowa pacjentów w podeszłym wieku, których przyjmujemy w Caron, ma jakieś formy niewłaściwie przepisanych leków. Niedawno zgłosiła się do nas starsza kobieta z problemem opioidowym, który zaczął się od przepisania jej zgodnie z prawem opioidów w celu leczenia przewlekłego bólu. W końcu doprowadziło to do kupowania przez nią nielegalnych opioidów. Cierpiała również na stany lękowe, na które przepisano jej gabapentynę. To spowodowało u niej niebezpieczną senność.

W tej sytuacji gabapentyna była tylko środkiem pomocniczym, jednym z wielu leków przepisywanych przez lata. Opioidy mogą być źródłem niepokoju, jeśli u pacjenta rozwinie się tolerancja i wystąpią objawy odstawienia w okresie między kolejnymi dawkami opioidów. Prawdopodobnie tak właśnie było w przypadku tej pacjentki. W trakcie leczenia w Caron odstawiono opioidy, zastosowano alternatywne metody leczenia przewlekłego bólu i uproszczono dawkowanie leków, eliminując te, które nie były pomocne, a potencjalnie szkodliwe.

Osoby starsze również umierają z powodu przedawkowania

Niedawno pewien starszy mężczyzna przedawkował ze skutkiem śmiertelnym leki przepisane przez lekarza. Członkowie jego rodziny zaniepokoili się, że jego żona również może zażywać zbyt wiele leków i być narażona na przedawkowanie, więc przywieźli ją do Caron na badania i leczenie.

Choć przypadki przedawkowania narkotyków wśród osób starszych nie trafiają na pierwsze strony gazet, CDC donosi, że w 2017 r. osoby w wieku 55 lat i starsze odnotowały drugi co do wielkości wzrost liczby zgonów z powodu przedawkowania. Przedawkowanie może być potencjalnie śmiertelne dla każdego. Jednak starsi dorośli są szczególnie podatni na zagrożenia. Mniejsze dawki mogą powodować problemy. Pacjent ma również mniejsze rezerwy fizjologiczne niż młodsza osoba, ponieważ z wiekiem jego organizm staje się bardziej wrażliwy na działanie leku. Na przykład dawka leku lub narkotyku, która przez lata była dobrze tolerowana, może nagle stać się problemem.

Objawy ostrzegawcze problemu

Jeśli jesteś bliską osobą starszej osoby dorosłej, istnieją pewne rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli podejrzewasz u niej problem:

  • Nagłe zmiany w zachowaniu
  • Zmiany w codziennej rutynie
  • Zakłócony sen
  • Zmiany w dbaniu o siebie i higienę osobistą
  • Zmiany w aktywności społecznej
  • Częstsze zapominanie
  • Zasypianie podczas normalnych czynności
  • Zwiększony niepokój
  • Wahania nastroju, w tym wybuchy złości
  • Nietypowe zachowania

Na przykład, może nie dbają już o swój wygląd, a może nie dbają o higienę. W niektórych przypadkach mogą się izolować i nie wychodzić z przyjaciółmi kilka razy w tygodniu, jak to było zawsze. Być może nie pamiętają rozmowy telefonicznej z wczorajszego wieczoru. To mogą być sygnały, że dzieje się coś poważniejszego.

Wiele z tych problemów to także normalne objawy starzenia się, dlatego czasami tak trudno jest je wychwycić. Kluczem jest zwrócenie uwagi na nagłą zmianę w zachowaniu, ale opiekunom często trudno jest stwierdzić, że problem istnieje. Zazwyczaj rodzina zastanawia się, czy coś się dzieje, ale nie podejmuje żadnych działań, dopóki nie wydarzy się coś poważniejszego, np. upadek, a dana osoba nie trafi na pogotowie.

Zachęcam ludzi do działania w odpowiedzi na swoje obawy, ponieważ wcześniejsze wykrycie choroby może uratować życie. Równie ważne jest pociąganie do odpowiedzialności lekarza, który zlekceważy problem jako oznakę starzenia się.

Największym wyzwaniem jest zidentyfikowanie problemu i ważne jest, aby nie umniejszać powagi zachowań. Jeśli u danej osoby zdiagnozowano zaburzenie związane z używaniem substancji, należy skierować ją na odpowiedni poziom leczenia. Po odbyciu leczenia należy zająć się problemami i opanować je. Następnie, po zakończeniu leczenia, należy uzyskać skierowanie na dalszą opiekę i dalsze postępowanie.

Podobnie jak w przypadku odwyku alkoholowego dla osób starszych, leczenie i stałe postępowanie muszą dotyczyć podstawowych problemów, które doprowadziły do uzależnienia, takich jak przewlekły ból, bezsenność czy inne współwystępujące problemy fizyczne lub psychiczne. Ważne jest, aby zapoznać się z lekami i metodami leczenia, które nie uzależniają. Lekarze są szkoleni do reagowania na takie problemy poprzez przepisywanie leków. Jednak badania naukowe oraz nasze doświadczenie w leczeniu tego typu problemów pokazują, że alternatywne metody radzenia sobie z bólem przewlekłym są o wiele bardziej skuteczne w dłuższej perspektywie. Na początku ludzie są często sceptycznie nastawieni do alternatywnych metod. W Caron, na przykład, przekonujemy się, że edukacja przez lekarza prowadzącego pozwala im przyjąć to podejście i podjąć próbę. Są bardziej sprawni i poprawia się jakość ich życia.

Chciałbym podkreślić, że jest nadzieja i nigdy nie jest za późno na leczenie. Nikt nigdy nie jest za stary, aby być zdrowym i prowadzić sensowne życie.