Przygotowując się do opuszczenia bezpieczeństwa i struktury leczenia stacjonarnego i wyobrażając sobie pierwsze dni w domu, może być trudno wiedzieć, od czego zacząć. Myśląc o tym przejściu, możesz odczuwać pewne połączenie niepokoju i podniecenia. Możesz nawet czuć się nieco przytłoczony. Powszechne jest, że ludzie myślą "Właśnie wykonałem całą tę pracę nad sobą, potrzebuję przerwy!". Odkryliśmy jednak, że działania, które podejmujesz w ciągu pierwszych 72 godzin po opuszczeniu leczenia uzależnień, mają kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu w odwyku. Jest to Twoja pierwsza okazja do zastosowania nowych zachowań, umiejętności i praktyk, których nauczyłeś się podczas leczenia w swojej społeczności.

Budowanie nowych, zdrowych nawyków

W pierwszych 72 godzinach po opuszczeniu leczenia należy skupić się na ustanowieniu nowych nawyków, a nie tylko na unikaniu starych.

Wiemy, że wyzdrowienie wymaga znacznie więcej niż samej abstynencji. Mamy nadzieję, że skorzystasz z tej okazji, aby zmienić swoje życie. Wprowadzasz pozytywne, zdrowe praktyki, które pozwalają Ci rozwinąć zwiększoną wartość siebie, zbudować poczucie własnej wartości i poprawić swoje relacje.

Zachęcam Cię, abyś w pierwszych dniach po zakończeniu leczenia zastanowił się, jak spędzisz swój czas. Kiedy pracuję z pacjentem bezpośrednio po leczeniu, siadamy razem i opracowujemy harmonogram godzinowy na te pierwsze dni, a następnie harmonogram dzienny na pierwsze kilka tygodni. Pozwoli to na stworzenie rutyny zdrowych działań, które należy podejmować każdego dnia, zapewniając, że otrzymujesz wsparcie, którego potrzebujesz i ćwiczysz swoje umiejętności powrotu do zdrowia.

Istnieją niezbędne działania, które należy podjąć w ciągu tych pierwszych 72 godzin, które bezpośrednio wpływają na powrót do zdrowia. Należą do nich:

  • Rozpakowanie i zorganizowanie swoich rzeczy, aby stworzyć pozytywne środowisko dla swojego powrotu do zdrowia.
  • Uczestniczenie w codziennych spotkaniach (12 kroków, SMART, Refuge Recovery, itp.), aby zacząć budować sieć wsparcia dla zdrowienia.
  • Uczęszczanie na pierwsze spotkania z terapeutą i/lub psychiatrą w celu kontynuowania pracy klinicznej.
  • Nawiązanie kontaktu z absolwentami Caron lub innymi osobami, które chcą się wyleczyć, aby dowiedzieć się o ich doświadczeniach.

Ważne jest, aby podejść do zdrowienia z holistycznej perspektywy. Należy skupić się na takich czynnościach jak ćwiczenia, zdrowe odżywianie i dbanie o obowiązki. Omówienie i zaplanowanie, w jaki sposób praktykować samoopiekę i radzić sobie z potencjalnymi stresorami, jest kluczowe dla długoterminowego powrotu do zdrowia.

Inne kroki, które należy podjąć

Oprócz planu godzina po godzinie i dzień po dniu, jak będziesz spędzać czas, istnieje kilka innych kluczowych elementów, aby pamiętać, które mogą pomóc w przejściu z leczenia do domu.

Nie izoluj się.

Uzależnienie to choroba polegająca na izolacji. Wyobcowuje nas z innych ludzi. W procesie zdrowienia istotne jest, aby pozostać zaangażowanym poprzez dzielenie się swoimi doświadczeniami i uczuciami oraz omawianie wszelkich zmagań z zaufanym kręgiem wsparcia. W ciągu tych pierwszych 72 godzin ludzie mogą czuć się niezwykle podatni na zranienie, zwłaszcza że możesz naprawiać relacje i pielęgnować nowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o program 12 kroków, terapię grupową, czy intensywną sesję ambulatoryjną, budowanie sieci wsparcia pozwoli Ci poczuć się połączonym z innymi, którzy rozumieją, przez co przechodzisz.

Uważaj, aby nie popaść w stare, wygodne zachowania.

Może się okazać, że wygodniej jest zostać w domu, niż iść na nowe spotkanie. Może wygodniej jest odkładać spotkanie z nowym terapeutą. Bardziej komfortowe może być unikanie dzielenia się z innymi tym, z czym się zmagamy. W procesie zdrowienia musimy stawiać sobie wyzwania, aby wychodzić z naszych stref komfortu. Te działania pozwolą Ci zastąpić niezdrowe wzorce zachowań nowymi, konstruktywnymi.

Usuń z domu wszystkie substancje odurzające i akcesoria.

Gorąco zachęcam osoby na wczesnym etapie zdrowienia do współpracy z zaufaną osobą lub profesjonalistą w celu usunięcia z ich domowego otoczenia przedmiotów wyzwalających i dodania kojących i wspierających przedmiotów, które reprezentują ich nowe życie na odwyku. Na przykład, stare recepty, butelki po alkoholu i wszelkie przedmioty, które przypominają o używaniu lub piciu, powinny zostać usunięte. Jeśli nie jest to możliwe, upewnij się, że substancje nie są łatwo dostępne dla Ciebie, np. zamknij tabletki w miejscu, w którym nie masz do nich dostępu. Usuwając substancje i akcesoria z domu, możesz zabezpieczyć się przed popadaniem w niezdrowe zachowania, kiedy Twoje mechanizmy obronne są osłabione. W miejsce tych przedmiotów można umieścić literaturę dotyczącą zdrowienia, pozytywne zdjęcia, a nawet listy od wspierających osób z naszego życia, które będą codziennie przypominać o naszych postępach.

Zbuduj wokół siebie jak najwięcej czynników ochronnych.

Jeśli w ciągu pierwszych dni pobytu w domu musisz wziąć udział w imprezie zawodowej, na której będzie podawany alkohol, upewnij się, że zaufany kolega wie o twoim powrocie do zdrowia i że masz strategię wyjścia, jeśli czujesz się emocjonalnie niepewnie. Podobnie należy wyznaczyć jasne granice w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi i w innych obszarach obowiązków, tak aby priorytetem był powrót do zdrowia.

Praca wykonana w ciągu pierwszych kilku dni po opuszczeniu leczenia jest inwestycją w siebie. Bądź cierpliwy i życzliwy dla siebie w tym okresie rozwoju. Opuszczenie leczenia jest poważnym przejściem, ale jeśli masz jasną strategię, możesz ustawić się na sukces.